4.11.07

اسرار گنج دره جنی

یکشنبه، 13 آبان 1386

ایمان را ارزانتر از عقیده میشود به دست آورد. ایمان آیه میخواهد، عقیده اندیشه.

از کتاب اسرار گنج دره جنی.
خیلی دلم میخواست این کتاب رو بخونم. خیلی وقت بود دنبالش بودم. چند روز پیش پیداش کردم. این کتاب نقدی است تند و تیز بر حکومت محمدرضا پهلوی. گلستان این کتاب را از روی فیلمی که به همین نام ساخته نوشته. فیلم هم در زمان خودش توقیف میشه.

عباس میلانی در صیاد سایه‌ها می‌نویسد:

روایت گلستان از تاریخ تطور تجدد پهلوی را می‌توان در آن واحد پر تهور و پردرایت و نیز یک‌سویه دانست. یک‌سویه است چون در آن به جنبه‌های اصیل تجدد که در آن سالها در ایران شکوفا شد- از آزادی زنان تا رشد طبقه متوسط و بسط سرمایه داری- عنایت کافی نشده. به علاوه ، شخصیت مرد که بر گرته شاه ترسیم شده یک بعدی‌ست و پیچیدگی های شخصیت شاه را یکسره فاقد است و بیشتر به کاریکاتوری از او می‌ماند. روایت گلستان در عین حال پر درایت و پر تهور است. در اوج قدرت شاه زوالش را نه تنها پیش‌بینی می‌کرد بلکه این پیش‌بینی را بی‌پروا بر صحنه سینما نشان می‌داد و درصفحات کتابش باز‌می‌گفت.

برای خوندنش به این نرم افزار نیاز دارید. DjVu Browser

از اینجا هم می‌تونید بگیرید.
صفحاتش یه کمی کمرنگ اسکن شدن. تو منو از
view بهlayer برید و black and white رو انتخاب کنید تا خطوط پررنگ بشن. دیگه تا اونجا که میشه دارم براتون مایه میذارما . کم پیش میاد من اینقدر حالم خوب باشه. پس بخونیدش.

این عکس رو در وبلاگ مامان غزل همراه با توضیحاتش ببینید.