1.10.06

نرگس

شنبه،8 مهر 1385

به برکت وجود اینترنت پر سرعت دارم سریال نرگس می بینیم روزی چهار پنج قسمت. بدجوری سرکار هستم. اینقدر سریال پرکشش!؟ راستی چرا اسم سریال نرگسه؟ اسم این سریال باید میشد شوکت. چون شخصیت اصلی داستانه. تمام ماجراهای داستان رو شوکت بوجود میاره و شخصیت جالبتری داره. چرا همیشه اسم آدم خوب ها رو سریالها و فیلم ها میذارن. تازه نرگس هم که خیلی آدم جالبی نیست. یک دختر فضول و پرخاشگر و خانم بزرگ.

سریال آبدوغی هم بد چیزی نیست. آدم موقع تماشا به هیچی فکر نمیکنه و سرگرم میشه. ولی دقت کردین این جور سریالها هیچگونه هدفی برای فرهنگ سازی و آموزش عامه مردم ندارن. همون ماجراهایی که در زندگی مردم عادی وجود داره به شکل فیلم و سریال به خورد مردم داده میشه. همون داستانهایی که با دو ساعت تو آرایشگاه نشستن یا سالن انتظار دکتر ممکنه از بغل دستیت بشنوی همون ها میشن داستانهای پرکشش سریالها. بدون اینکه حرف تازه و بدرد بخوری در اونها گنجانده بشه. چند سال پیش صدا و سیما چند تا سریال خوب ساخته بود که در اونها سعی میشد به مردم یه چیزی آموزش داده بشه. همسران و خانه سبز رو یادمه که اینجوری بودن. داشتن فرهنگ سازی میکردن. رفتارهای درست در خانواده رو نشون میدادن. کم و کاستی هم شاید داشتن اما به هرحال یه هدف مثبتی داشتن. سریالهای جدید هم یه جورایی فرهنگ سازی میکنن ولی در یک جهت دیگه. همه مردهای بد دو تا زن دارن، اما هیچی شون هم نمیشه. زن اولشون ماجرا رو می فهمه اما هیچ کاری از دستش بر نمیاد و مثل یک زن نجیب ( الگوی زن نجیب شرقی ) میشینه سر خونه و زندگیش. همه آدم خوبها سر سجاده دارن دعا میکنن و اوقات فراغت کتاب دعا دستشونه. به مشکل بر میخورن میرن امامزاده صالح، دوا و درمون دکترها کارساز نمیشه و یکهو معجزه میشه و مرده زنده میشه. اصلاً نمیدونم با این همه دم مسیحایی که تو جای جای میهن از نوک کوهها گرفته تا وسط بیابونها وجود داره چه نیازی داریم به پزشک و درمانگاه و بیمارستان.
نرگس رو هنوز کامل ندیدم اما میشه حدس زد که آخرش چی میشه. مثل بقیه سریالهای آموزنده، قسمت آخر همه بدهای اصلی خوب میشن و بدهای فرعی سر به نیست میشن و یا توسط نیروی انتظامی هوشیار دستگیر میشن و خوبها هم بهم میرسن و سالها در کنار هم به خوبی وخوشی زندگی می کنن. به هر حال شما آخرشو نگین ها. از کشش میفته.

توضیح: قضاوت من البته در باره همه سریالها نیست چون همه رو ندیدم. شاید بعضی از اونها خوب هم بودن و یک حرفی داشتن. درباره سه چهار سریال مشهوری که در دو سه سال اخیر دیدم حرف زدم.